Saturday, January 1, 2011

در فواید برچسب زدن

اگر شما هم مثل من از کتاب خواندن لذت می برید و با خواندن مطلب قبلی درباره برچسب زدن بر روی سایت librarything ثبت نام کرده اید به احتمال زیاد تا حالا یکی دو کتاب مورد علاقه خود را به سایت اضافه کرده و مشغول توصیف آنها شده اید.

برچسبهایی مثل فلسفی، رمان، ادبیات روسیه و لخت به کتاب ابله نوشته داستایوفسکی و یا برچسبهای شعرگونه، رودخانه، تسبیح، قرمز و شجاع به کتاب eat pray love نوشته الیزابت گیلبرت. با زدن این برچسبها شما در حقیقت پنج کار انجام داده اید:

1- روشی برای جستجو و یافتن در میان مجموعه کتابهایتان به زبان خودتان ایجاد کرده اید. به عبارت دیگر کتابهایتان را آنطور که خودتان می فهمید دسته بندی کرده اید.  در برچسب زدن هیچ آداب و ترتیبی وجود ندارد مثلا کتاب ابله را می توانید با عباراتی نظیر مسخره، هدیه روز تولدم، عجب کتابی و یا سمفونی برچسب بزنید.

2- با دادن بیش از یک برچسب به یک کتاب در حقیقت شما بیشتر از یک راه برای پیدا کردن آن ساخته اید. درست مثل اینکه بتوانید یک کتاب را همزمان در چند خانه کتابخانه تان قرار دهید.

3- برچسبهای شما بخشی از مجموعه بزرگتری از برچسبهایی می شود که اعضای یک جامعه به یک کتاب داده اند و به این ترتیب پلی است بین دانش فردی و دانش اجتماعی. 

4- برچسبهای شما روشی می شود برای مرتبط کردن کتاب شما با کتابهای دیگر. اگر هم که برچسب مشترکی را استفاده کنید باعث می شود که رابطه موجود تقویت شود.

5- برچسبهای شما قلابهای کوچکی است برای گرفتن محتوای مرتبط از منابع یا وب سایتهای دیگر. مثلا برچسب ادبیات روسیه عکسهای مرتبط ( هم برچسب) را از سایت فلیکر با کتاب من مرتبط می کند.

درضمن سال 2011 بر شما مبارک باد!

No comments:

Post a Comment