Wednesday, January 5, 2011

رادیکال چیست؟

کلمه رادیکال (radical) در علوم مثل ریاضی و پزشکی به معنی مرتبط یا برآمده از ریشه است. رادیکال به معنی بسیار متفاوت با عرف و سنت و یا به عبارت دیگر افراطی هم هست. کلماتی مانند افراط گرا و یا سیاستهای افراطی به ویژه در حوزه سیاست کاربرد زیادی دارد.

طبق این تعریف زندگی کردن آنطور که می خواهیم کاری است رادیکال چون بیشتر آدمها جوری که دلشان می خواهد زندگی نمی کنند. بیشتر آدمها مطابق عرف و نرم و سنت جامعه خودشان زندگی می کنند. میلیونها نفر دلشان می خواهد کتاب بنویسند، برای خودشان کسب و کاری داشته باشند، نقاشی کنند، سازی بزنند، به دور دنیا سفر کنند، قله اورست را فتح کنند، فیلم بسازند، اصلا کار نکنند، به شهری دیگر مهاجرت کنند، کارشان را عوض کنند، طلاق بگیرند، استعفا بدهند، تغییر رشته بدهند، ترک تحصیل کنند و ...  ولی عده کسانی که واقعا این کارها را می کنند کسر بسیار کوچکی از آن میلیونها نفر است.

کردن آن کاری که دلت می خواهد کاری است رادیکال، بسیار متفاوت با عرف و سنت جامعه. اصلا زندگی کردن مطابق میل و سلیقه ات کاری است رادیکال. یعنی نقطه مقابل میانه رو و میانه رو یعنی متوسط و متوسط یعنی همان چیزی که زندگی میلیونها نفر را خسته کننده و تکراری کرده است. متوسط یعنی همان چیزی که میلیونها نفر دلشان نمی خواهد باشند ولی هستند.



1 comment:

  1. زندگی انتخابه، درست یا غلطی وجود نداره. اگه اینو بپذیریم، اسیر باید و نباید نمی شیم. این بیماری فلسفی امروز ماست: تاییدگرایی به بهای متوسط بودن. غافل از اینکه بهترین لذت در زندگی عملی کردن آرزوهاست. پس بهتره آنطور باشیم که دوست داریم نه آنطور که دوست دارند....

    ReplyDelete