Thursday, April 28, 2011

آقایان بن کتاب با حق مسکن و حق اولاد فرق می کند

"بن كتاب، كمكي است به محقق و دانشجوی اين كشور تا بتواند با خريد كتاب های روز دنيا از تحولات علمی بين المللی عقب نيفتد و با بهره گیری از تجربيات ديگران، توليد علم کند."

عبارت فوق در مطلبی با عنوان "آقایان بن کتاب با حق مسکن و حق اولاد فرق می کند" بر روی سایت تابناک منتشر شده بود. باور کنید من خیلی کم سایت تابناک را می خوانم ولی امروز از روی ناچاری و اینکه هیچ ایده ای برای نوشتن نداشتم، به عنوان آخرین گزینه سری به این سایت زدم. اگر وبلاگ نویس هستید و ایده ای برای مطلب خود ندارید حتما سری به وب سایت فوق الذکر بزنید.

نمایشگاه کتاب پدیده جالبی است که سالی یک بار توجه میلیونها نفر را به خودش جلب می کند و امسال پس از مدتها توجه من را هم به خود جلب کرد. 

کتاب با بقیه چیزها یک فرق اساسی دارد. ما در موسیقی رپ، مد لباس (شما fashion را چی ترجمه می کنید؟)، طراحی داخلی، صنعت غذا (چیپس، نوشابه و فست و فود) و حتی صنعت خودروی ملی(یا صنعت ملی خودرو) به بهترین وجه ممکن از اینترنت استفاده می کنیم. ولی کتاب قضیه اش فرق می کند. انگار نه انگار که کتاب حامل اطلاعات است و اینترنت سالهاست که در تبادل اطلاعات انقلابی ایجاد کرده است. کتاب بیشتر شبیه کالای چینی است. کتاب را باید با کشتی وارد کرد وگرنه اثرگذار (مولد علم) نخواهد بود.

اگر این فرض را بپذیریم که بن کتاب کمکی است به ..... شاید بتوان نتیجه گرفت که بن کتاب با حق مسکن و این چیزها فرق می کند ولی فعلا اجازه بدهید وارد این مقوله نشوم.

ولی چرا نپذیریم که بن کتاب کمکی است به ....؟ به ده دلیل زیر:

  1. انقلاب اطلاعات، سالهاست روشهای آسانتر، سریعتر و ارزانتری را برای دسترسی به کتابهای(و چیزهای دیگر) روز دنیا در اختیار بشریت قرار داده است. این راهها نه به گروه خاصی محدود می شوند نه به زمان خاصی. بسیاری از آنها هم برخلاف سایت تابناک نیاز به فیلترشکن ندارند.
  2. بن کتاب هم مثل وام بلاعوض کارآفرینی یا مثل یارانه انرژی نتیجه ای به جز اتلاف منابع ملی ندارد.
  3. دانشجو یا محققی که برای تولید علم نیاز به بن کتاب دارد، چه جوری می خواهد علم تولید کند؟ نه خداییش؟
  4. دانشجو یا محققی که دانش، توان و اراده جستجو و کشف اطلاعات مورد نیاز خود را بر روی اینترنت ندارد چه جوری...؟
  5. دانشجو و محقق بقیه سال که نمایشگاه کتاب نیست چکار می کند؟ این چند روز هم همان کار را بکند؟
  6. دانشجو و محقق اگر هزینه رفت و آمد و غذا و نوشابه و بستنی مصرفی در نمایشگاه کتاب را پس انداز کند، هم به خودش کمک کرده و هم به تولید علم و هم به خیلی چیزهای دیگر. آخرین باری که من از نمایشگاه کتاب یک کتاب خارجی خریدم دوازده سال پیش بود که هزینه رفت و آمد و غذا یک پنجاهم یک کتاب مولد علم بود. امسال این نسبت یک پنجم هم شاید کمتر باشد. البته من هیچ علمی با آن کتاب تولید نکردم ولی جلد قشنگی داشت و کیفیت کاغذش هم انصافا خوب بود.
  7. دانشجو و محقق می تواند از کتابخانه دانشکده کتاب قرض کند. متولیان کتابخانه دانشگاه، کتابهای خارجی زیادی می خرند.
  8. دانشجو و محقق می تواند آدرس کتابخانه دانشکده را از آبدارچی دانشکده بگیرد.
  9.  دانشجو و محقق اگر نیاز به هوا خوردن و تفریح دارد (که به نظر من دارد) می تواند در یک پارک قدم بزند و یا بن کتابش را بفروشد و به یک تور یکروزه برود. ( برای اینکار فصل مناسبی است.) 
  10. بنگاههای تولید علم می توانند کتابهای مولد علم را به شکل الکترونیک دربیاورند و برای تولیدکنندگان علم ایمیل کنند. البته آنها نیاز به یک آدرس ایمیل خواهند داشت که خوشبختانه رایگان فراهم می شود. بنگاهی که من در آن درس خواندم کتابها را افست می کرد و به ما می داد و ما هیچ کمبودی در این زمینه احساس نکردیم که جا دارد من همینجا از مدیریت آن بنگاه تولید علم کمال تشکر را داشته باشم.

مطالب مرتبط

No comments:

Post a Comment